Szkoła Podstawowa w Idzikowicach

Eko-enegry - nasza ekologiczna pracownia

Szkoła Podstawowa w Idzikowicach brała udział w konkursie na zadania z zakresu edukacji ekologicznej "Nasze Ekologiczne Pracownie", w ramach bloku tematycznego

Polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych.

Konkurs  organizowany był przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. I udało się! Znaleźliśmy się w gronie laureatów konkursu. Dzięki czemu stworzyliśmy pracownię ekologiczną pod nazwą Eko-energy.

Całkowity koszt pracowni wyniósł: 33 898,96 zł,

  • w tym przyznana kwota dofinansowania WFOŚiGW w Łodzi - 29 734,65 zł
  • oraz wkład własny Gminy Drzewica - 4 164,31 zł.

Ekopracownia  ,,Eko-energy” w swoim założeniu miała  na celu stworzenie takich warunków pracy, by edukacja ekologiczna i przyrodnicza była dla uczniów twórczym procesem poznawczym i odkrywczym. Zmodernizowana pracownia ma zachęcać uczniów do różnorodnych form aktywności i nabywania nowych umiejętności.

Należy nadmienić, że w pomieszczeniu przeznaczonym na ekopracownię, na bieżąco wykonywane były tylko konieczne prace.  W roku szkolnym  2015/2016 została wyremontowana podłoga – w miejsce płytek PCV położono homogeniczną wykładzinę typu tarkett oraz zamontowano rolety w oknach. Zakupiono szafki indywidualne dla uczniów. W roku szkolnym 2018/2019 zakupiono część pomocy dydaktycznych do przedmiotów przyrodniczych, jednak z uwagi na nowe przedmioty nauczania, tj.: biologia, chemia i fizyka, geografia, nadal były niewystarczające. W roku szkolnym 2017/2018 wymieniono stoliki i krzesła uczniowskie oraz drzwi do sali.  W roku 2019 zakupiono szafkę na odczynniki chemiczne.

W wyniku tworzenia nowej pracowni pomalowano ściany i sufit, wymieniono oprawy oświetleniowe na nowoczesne energooszczędne oprawy rastrowe z lampami led, wymieniono umywalkę z szafką. Na jednej ze ścian położona została fototapeta pasująca do krajobrazu naszej okolicy. Z własnego budżetu zakupiliśmy też tablicę suchościeralną i stolik laboratoryjny,

Dzięki realizacji nowej pracowni szkoła wzbogaciła się także o:

1. Elementy wyposażenia takie jak: regał szkolny z szafkami, biurko i krzesło dla nauczyciela, wieszak na mapy i plansze, osłony na grzejniki pracowni , karnisz, akwarium, tablice korkowe.

2. Rośliny doniczkowe.

3. Sprzęt audio video, komputerowy, fotograficzny: tablicę interaktywną z projektorem, laptop, wizualizer z przystawką do mikroskopu.

4. Pomoce dydaktyczne związane bezpośrednio z edukacją ekologiczną: komorę próżniową, miernik elektryczny, plansze do fizyki, chemii, biologii, geografii, programy multimedialne do fizyki i biologii, modele komórki roślinnej i zwierzęcej, chemiczne bingo i domino, mikroskop trójokularowy, zestawy doświadczalne do chemii, geografii, przyrody.

Zgromadzenie w pracowni pomocy dydaktycznych różnego typu i rodzaju oraz zapewnienie bezpośredniego do nich dostępu zachęci uczniów do  samodzielnego działania, do większej aktywności, a także kształtowania postaw proekologicznych. Posiadanie mikroskopów  i materiałów laboratoryjnych da możliwość podglądania przeprowadzanych eksperymentów na tablicy interaktywnej i sprawi, że uczniowie poczują się prawdziwymi  badaczami. Hodowla rybek akwariowych da możliwość do obserwacji i wyciągania wniosków z prowadzonej hodowli, a także dostarczy wiedzy na temat ich pielęgnacji i ukształtuje w uczniach poczucie systematyczności i odpowiedzialności za inne organizmy żywe.

Nowa pracownia będzie spełniać funkcję pracowni  multimedialnej, laboratoryjnej i badawczej. Odbywać się w niej będą lekcje przyrody, biologii, geografii, chemii, fizyki, koła ekologicznego w klasach IV – VIII. Z pracowni korzystać będą uczniowie kl. I -  III wykorzystując zasoby i sprzęt multimedialny na przeprowadzenie wybranych zajęć z edukacji przyrodniczej. We wszystkich grupach wiekowych będą realizowane tematy związane z ochroną środowiska naturalnego, m. in. z wykorzystaniem szkolnego zestawu do segregacji odpadów. 

Profesjonalne wyposażenie pracowni będzie również motywujące i mobilizujące do prowadzenia  innowacji pedagogicznych.

Udział szkoły w konkursie  „Nasze ekologiczne pracownie” spełnił marzenia nauczycieli i uczniów, które bez wsparcia z zewnątrz byłyby w takim zakresie nieosiągalne.