Szkoła Podstawowa w Idzikowicach

Od kodowania do programowania - CodeWeek 2022

Nasza szkoła po raz czwarty brała udział w Europejskim Tygodniu Kodowania, który odbył się w dniach 08 - 23 października 2022 roku. EU CodeWeek jest to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób.

 

Tym razem nasza aktywność odbywała się pod hasłem Od kodowania do programowania:

https://codeweek.eu/view/483528/od-kodowania-do-programowania

W ramach Code Week przedszkolaki  brały udział w grach z wykorzystaniem Qobo oraz zaprogramowanych matematycznych kart. Uczniowie klas I-VIII, rozwiązywali zagadki, łamigłówki, zawierające ćwiczenia z kodowania, z wykorzystaniem maty do kodowania, a także programowali duszka w Scratch – młodsze na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej i informatycznej, a starsze na lekcji języka polskiego i matematyki. 

Na edukacji informatycznej uczniowie odkodowali główne hasło zajęć, po czym, zgodnie z instrukcją wyszukiwali pól określających wyniki dodawania oraz zamalowywali je wybranym kolorem. Pierwszoklasiści pomagali myszce dojść do komputera,  a także prowadzili robota do urządzeń komputerowych, umieszczając właściwe strzałki w odpowiednich polach, kodowali obrazki na wirtualnej macie. Wyszukiwali również kodów wskazujących drogę dzieci do laptopa i tabletu. Uczniowie klasy drugiej tworzyli drogę robota za pomocą strzałek – od startu do mety, ale także wykonywali nieco trudniejsze zadania, tj: zgodnie z podanym kodem wyszukiwali i odczytywali ukryte wyrazy, tworzyli kody drogi mrówki do mrowiska, odgadywali ukryte liczby od 1do 100, odkodowywali obrazki. Na zajęciach informatycznych, uczniowie klasy drugiej i trzeciej rozwijali umiejętność programowania duszka w Scratch.

Na języku polskim uczniowie klasy V kodowali, doskonaląc przy tym zasady ortograficzne. Zajęcia z ortografii poprzedziły różnorodne ćwiczenia, np: "Budowanie muru z kolorowych kubków wg. instrukcji i komend", "Rysowanie wg. komend" i układanie modeli wyrazowych. Ćwiczenia na macie edukacyjnej utrwaliły pojęcie samogłoski, spółgłoski oraz poprawność zapisów w zakresie trudności ortograficznych. W tym działaniu uczniowie musieli wyszukać słowa z wylosowaną trudnością, wyjaśnić zasadę pisowni oraz umieścić wyraz w odpowiednim miejscu na macie, by jednocześnie zawalczyć o punkt na swoją korzyść. Na to zadanie złożyło się wiele działań polegających na kodowaniu i dekodowaniu informacji. Uczniowie wykazali się aktywnością w czasie realizacji kolejnych modułów, kształcili spostrzegawczość potrzebną do wyszukiwania błędów, współpracę i komunikowanie się w grupie. Przekonali się, że w kodowaniu wymagana jest precyzja, która jest niezbędna podczas przekształcania języka ludzi na język maszyn. Zajęcia w klasie V utrwaliły zasady ortograficzne w niecodzienny sposób oraz zwróciły uwagę na fakt, że efekt osiągamy często różnymi drogami (kodami) i sekwencjami. 

Uczniowie klasy II i III poznali tajniki kodowania w oparciu o czynności dnia codziennego, skupiając się na zdrowym odżywianiu. Odkodowali piramidę zdrowego odżywiania, stosując się do instrukcji – kodu przygotowali sałatkę owocową.

Na zajęciach informatycznych i informatyce uczniowie doskonalili umiejętności programowania w Scratch i Lightbot Hour.

Zajęcia prowadziły nauczycielki: Joanna Ławrynowicz w grupie przedszkolnej "Starszaki", Anna Jakubczyk i Dorota Matuszczak w klasach I-III, Agnieszka Wrzosek w klasie V, Monika Mastalska w klasach IV-VIII.