Szkoła Podstawowa w Idzikowicach

Sprawdzaliśmy się :)

Szkoła Podstawowa w Idzikowicach corocznie przeprowadza diagnozy umiejętności uczniów. W ubiegłym roku szkolnym przeprowadziliśmy;

  1. Diagnozę gotowości szkolnej uczniów klasy I.
  2. Badanie Umiejętności Trzecioklasisty /organizator OBUT 2015/.
  3. Próbny Sprawdzian Szóstoklasisty.
  4. Badanie Kompetencji Czwartoklasisty /organizator Instytut Badań Edukacyjnych/
  5. Badanie Kompetencji Piątoklasisty /organizator Instytut Badań Edukacyjnych/.

Wyniki z przeprowadzonych diagnoz służą nauczycielom do opracowania i wdrożenia wniosków mających na celu poprawę umiejętności, z którymi uczniowie mają największe trudności, a w rezultacie osiągnięcie przez nich optymalnych wyników
w nauce.

W bieżącym roku szkolnym, 10 i 17 maja uczniowie klasy III oraz V uczestniczyli
w badaniach kompetencji polonistycznych, matematycznych i przyrodniczych, organizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Wyjątkowo z uczniami klasy III swoje umiejętności sprawdzała ich koleżanka Natalia, która na co dzień uczy się za granicą, ale podczas pobytu w Polsce bardzo chętnie odwiedza szkołę.

Nad poprawnym przebiegiem badania czuwała pani Marzena Domagała.

 „Instytut Badań Edukacyjnych wspiera nauczycieli, prowadząc co roku diagnozy umiejętności uczniów, których wyniki pozwalają lepiej zaplanować pracę w klasie.
W badaniach, które w latach 2011-2013 pod nazwą OBUT realizowane były
w ramach projektu systemowego Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych, w 2014 r. jako OBUTm, a od 2015 r. jako Kompetencje trzecioklasistów (K3) każdego roku uczestniczyła znaczna większość szkół w Polsce (ponad 70 %). To pozwala przypuszczać, że uznane one zostały przez szkoły za pożyteczne narzędzie diagnozy. Dlatego Instytut Badań Edukacyjnych zaplanował dalsze coroczne prowadzenie tego badania, jak również diagnozy Kompetencje piątoklasistów (K5), która w 2015 r. zastąpiła badanie DUMa.

Ta edycja badania będzie się różniła od poprzednich, badaniem objęte będą, poza językiem polskim i matematyką, także umiejętności przyrodnicze u dzieci, co jest szczególnie ważne, jako że zainteresowania przyrodnicze kształtują się przede wszystkim do 12 roku życia. W tym okresie dziecko, poznając świat, intuicyjnie
i swobodnie korzysta z metody badawczej, której posługiwanie się jest niezbędne
w świadomym funkcjonowaniu jednostki w społeczeństwie informacyjnym. Jest to jednak też okres, w którym łatwo u dziecka o tworzenie i utrwalanie błędnych uproszczeń i koncepcji, na późniejszych etapach edukacyjnych mogących bardzo utrudniać zrozumienie przedmiotów przyrodniczych. Dzięki udziałowi w badaniach nauczyciele będą mogli sprawdzić, w jakim stopniu ich uczniowie, po zakończeniu
I etapu edukacyjnego lub na rok przed ukończeniem szkoły podstawowej, spełniają wymagania podstawy programowej. Na tej podstawie nauczyciele będą mogli lepiej pokierować pracą uczniów w klasie IV oraz VI.

 Badanie K3 może stanowić podstawę wyliczenia EWD dla szkoły. Celem badania K3 nie jest sprawdzenie, czy uczniowie osiągnęli poziom wiedzy i umiejętności wymagany w podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego. To na co dzień sprawdzają nauczyciele. Celem badania jest natomiast dostarczenie informacji nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycielom przedmiotowym klas IV-VI o tym, jak dzieci myślą, jak radzą sobie w znanych, ale i w nowych sytuacjach. Zadania są celowo tak zaplanowane, żeby wykraczały poza to, co dzieci ćwiczyły na lekcjach, ale jednocześnie tak, by uczniowie mogli poradzić sobie z problemem „na piechotę”. Samo badanie K3 nie jest oczywiście oderwane od obowiązującej podstawy programowej. K5 z kolei pozwala pzygotować się lepiej do sprawdzianu szóstoklasisty. Badanie przeprowadzą wyznaczeni przez dyrektora szkoły nauczyciele w salach, w których uczniowie uczą się na co dzień. Sprawdzenie prac odbywa się w szkole według szczegółowo opracowanych przez IBE kryteriów, dostarczonych w pakiecie informacji dla szkół.

Po zakończeniu badania i wprowadzeniu przez nauczycieli informacji
o rozwiązaniach zadań do programu komputerowego, szkoła otrzyma zestawienie wyników swoich uczniów na tle całej populacji trzecio- lub piątoklasistów w Polsce. Jak zawsze w badaniach Instytutu, zgodnie z kodeksem etycznym badań naukowych, szczególne znaczenie przykładamy do anonimowości wyników. Wyniki badania danej szkoły zostaną udostępnione wyłącznie dyrektorowi placówki. Dyrektor zadecyduje o sposobie ich wykorzystania w szkole. Instytut opracuje zbiorcze wyniki, oparte na zestawieniach i analizach statystycznych, i tylko w takiej formie będą one opublikowane oraz udostępniane osobom trzecim.” – informacje ze str.: https://diagnozy.ibe.edu.pl